Projekt ERASMUS+

Tytuł: „Niepełnosprawni w podróży – pokonujemy bariery w sektorze turystycznym”

Realizowany na podstawie umowy nr 2022-2-PL01-KA210-VET-000095939.

Partnerstwo:

PL – Zespół Szkół Turystyczno-Gastronomicznych w Mińsku Mazowieckim (Lider)

PL – Fundacja Promocji Inicjatyw Społecznych POLPROM

P – ASSOCIACAO INTERCULTURAL AMIGOS DA MOBILIDADE (stowarzyszenie MobilityFriends)

Okres realizacji: 08.05.2023 – 08.07.2024 (14 miesięcy)

Projekt, który przedstawiamy, to kolejne działania Fundacji POLPROM łączące tematy skutecznej komunikacji i obsługi klienta ze szczególnymi potrzebami. Tym razem koncentrujemy się na branży turystycznej i osobach z niepełnosprawnościami. 

Dostosowanie obsługi do szczególnych potrzeb gości jest wymogiem współczesnej turystyki i ma odzwierciedlenie w oczekiwaniach pracodawców z tej branży. W ostatnich latach (szczególnie po ratyfikacji przez Polskę Konwencji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych) powszechnie są oczekiwane określone standardy zachowania w miejscu pracy. Wpisanie do popularnej przeglądarki hasła związanego z obsługą osób z niepełnosprawnościami w hotelu pokazuje, jak dużo jest instrukcji, przewodników i wytycznych skierowanych właśnie do hoteli (np. sprawy dotyczące podjazdu, szerokości wejścia, oznakowania windy, wysokości lady recepcyjnej, wyposażenia pokoi itp.). Nie ma natomiast informacji o tym, jak włączyć do kształcenia zawodowego zajęcia rozwijające niezbędne umiejętności miękkie, w tym w zakresie komunikacji z osobami niepełnosprawnymi. Dlatego postanowiliśmy wypracować pakiet edukacyjny, który umożliwi szkolenie przyszłych pracowników (ze szczególnym uwzględnieniem zasad komunikacji).

Jak ważne są to tematy przekonaliśmy się analizując informacje o udziale osób z niepełnosprawnościami w turystyce. W 2019 roku przeprowadzono badanie na zlecenie Ministerstwa Sportu i Turystyki – „Aktywność turystyczna osób z niepełnosprawnościami” , którego wyniki wskazują, że w Polsce jest ponad 4,2 mln osób z orzeczeniem o niepełnosprawności, ale tylko 23% członków tej grupy uczestniczyło w wyjeździe turystycznym w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie! Tymczasem turystyka i rekreacja to ważne i sprawdzony formy rehabilitacji, ale również czynniki rozwoju społecznego (np. nabywania umiejętności społecznych, budowania więzi, pokonywania słabości i walki z lękiem). Aż 40% podróżujących osób z niepełnosprawnościami zatrzymuje się w hotelach, podczas gdy dla pensjonatów i kwater prywatnych wskaźniki te wynoszą mniej niż 10%. Tendencja ta dotyczy rynku polskiego, ale jak wskazują nasze rozmowy z przedstawicielami pracodawców w innych krajach UE, w których polscy uczniowie odbywają praktyki, jest zgodna z europejskimi trendami. Potwierdził to również nasz partner z Portugalii. I właśnie ze względu na wagę tego problemu i potrzebę przygotowania absolwentów szkół i szkoleń związanych z turystyką do skutecznej komunikacji osób z różnymi dysfunkcjami, przystąpiliśmy do realizacji działań projektowych.

Głównym rezultatem naszej aktywności będzie pakiet edukacyjny, który opracujemy w celu rozszerzenia tematów zajęć z przedmiotów zawodowych o zagadnienia dotyczące obsługi osób z niepełnosprawnościami. Pakiet będzie zawierał kilka bloków tematycznych połączonych wspólnym wprowadzeniem i zestawem informacji teoretycznych. Będziemy koncentrować się na obsłudze klienta z niepełnosprawnością w hotelach, gastronomii i turystyce, ale odniesiemy się także do umiejętności pracy w zespole z osobami z niepełnosprawnościami. Pakiet będzie dostępny dla różnych grup docelowych. Po etapie testowania przystąpimy do szerokiego upowszechnienia tego rezultatu z nadzieją, że już kolejny sezon turystyczny będzie bardziej przyjazny dla wielu potencjalnych gości.

Rezultaty projektu

Rezultaty są w trakcie wypracowywania