Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021 – 2030
Nazwa zadania publicznego: „Księga skutecznej komunikacji organizacji”
Wartość finansowania: 255 000,00 zł
Całkowita wartość zadania publicznego: 255 000,00 zł
Okres realizacji: 01.06.2023 – 31.07.2024
Opis zadania publicznego: Opracowanie narzędzi, które umożliwią organizacjom pozarządowym działającym na rzecz młodzieży i rynku pracy prowadzenie skutecznej komunikacji wewnątrz zespołu oraz w kontaktach z przedstawicielami innych sektorów. Wykorzystanie rozwiązań składających się na „Księgę skutecznej komunikacji organizacji” pozwoli na profesjonalne budowanie wizerunku trzeciego sektora, będzie budować zaufanie do inicjatyw społecznych i ułatwi realizację działań misyjnych.

Projekt, który Państwu przedstawiamy, realizujemy dla środowiska organizacji pozarządowych, ale również dla siebie. W codziennej pracy dostrzegamy, że organizacje pozarządowe nie zajmują należnego im miejsca w dialogu społecznym, a przyczyn tego stanu jest zapewne wiele. Chcemy wykorzystać naszą wiedzę i doświadczenie, by wzmocnić przekaz informacyjny i budować właściwy wizerunek III sektora. Opracujemy i udostępnimy „Księgę skutecznej komunikacji organizacji”. W tym projekcie skoncentrujemy się na komunikacji organizacji działających na rzecz młodzieży oraz rynku pracy.

Czy potrzeba właściwego zarządzanie informacją w organizacjach pozarządowych to zagadnienie nowe, którego wagi nikt wcześniej nie zauważył? Odpowiedź brzmi: nie. Wystarczy w przeglądarce wpisać odpowiednie hasło i pojawi się cała lista artykułów i opracowań na ten temat. Jednak nasz pomysł na kompleksowe narzędzie do zarządzania informacją jest nowy i bardzo potrzebny. Gdy w gminie trzeba np. zorganizować opiekę nad małymi dziećmi, to urzędnicy zbierają rynkowe oferty, negocjują warunki z przedstawicielami biznesu, kupują usługę za wspólnie ustaloną cenę (bez określenia kategorii dopuszczalnych kosztów, oceny kosztów administracyjnych, wysokości zysku), albo… wspierają organizację pozarządową zlecając jej realizację tego samego zadania oraz określając katalog i wysokość kosztów. Każda gmina w Polsce ma obowiązek przygotowania rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi. Najczęściej określa w nim, jakiego rodzaju zadania będą wspierane przez samorząd. Są to zadania samorządu których (z różnych powodów) swoimi siłami „nie udźwignie”. Mimo, że jest to program współpracy, to w wielu przypadkach punktem wyjścia nie są potrzeby i ambicje organizacji. Myślenie, że organizacje pozarządowe są, by rozwiązywać najtrudniejsze problemy społeczne i zrobią to najtaniej (bo przecież realizują szczytne cele), ma swoje uzasadnienie w praktyce minionych dziesięcioleci. Chcemy to zmienić! Fundacja POLPROM działa od 2008 roku, a niektórzy z nas z III sektorem związani są od 2004 roku. W 2011 roku zorganizowaliśmy Ogólnopolskie Forum Inicjatyw Pozarządowych, podczas którego współpracowaliśmy z wieloma organizacjami i promowaliśmy ich działania. Od tego czasu obserwujemy profesjonalizację sektora i uważamy, że nadal nie jest równorzędnie traktowany.

W „Księdze skutecznej komunikacji organizacji” znajdą się zarówno bloki dotyczące zarządzania informacją wewnątrz organizacji, jak i na zewnątrz. Powstaną poradniki, informatory, programy szkoleniowe, rozwiązania modelowe, opisy dobrych praktyk i propozycje zmian prawnych. Najpierw jednak dokonamy analizy dostępnych dokumentów, raportów i debat. Przeprowadzimy też własne badania ankietowe. Uzupełnieniem tych działań będzie poszukiwanie dobrych praktyk. W ten sposób otrzymamy informację o obecnej sytuacji, potrzebach i oczekiwaniach odbiorców oraz podpowiedzi, jak może – w obecnych warunkach prawnych – wyglądać partnerska współpraca międzysektorowa dotycząca wsparcia młodzieży w przygotowaniu do przejścia z systemu edukacji na rynek pracy. Wnioski z analizy i badań pozwolą ekspertom wypracować wstępną wersję „Księgi…”. To opracowanie zostanie poddane testowaniu (w części, którą można wdrożyć w obecnych warunkach) oraz konsultacjom (np. propozycje zmian prawnych). Zebrane wnioski z testowania będą podstawą do przygotowania końcowej wersji „Księgi…”, którą upowszechnimy. Organizacje, które będą wdrażać elementy tego narzędzia, otrzymają nasze wsparcie doradcze oraz możliwość wymiany doświadczeń z innymi organizacjami. W trakcie wszystkich prac będziemy współpracować w ramach nieformalnego partnerstwa.

Jesteśmy przekonani, że nowoczesne zarządzanie informacją jest ważnym warunkiem wzmacniania sektora obywatelskiego, a w przypadku tematów „międzyresortowych”, to znaczy leżących w gestii kilku resortów (np. edukacji, rynku pracy) i w zakresie kompetencji władz lokalnych – a takim tematem jest właśnie przygotowanie młodych ludzi do sprostania wymogom współczesnego rynku pracy – rola organizacji pozarządowych jest szczególnie istotna.

Zapraszamy do dzielenia się z nami swoimi doświadczeniami ze współpracy międzysektorowej, przedstawiania swoich potrzeb i oczekiwań. Będziemy wdzięczni za wszystkie głosy!